امروزه سازمانها درشرایطی قرار دارند که باید برای تحول در محیط رقابتی کنونی و فناوری های اطلاعاتی پویا باشند و با سرمایه گذاری های کلان و تبدیل سیستم های سنتی به مدرن اثر بخشی خود را افزایش دهند. مقاله حاضر به ارزیابی موفقیت و اثر بخشی سامانه جامع مدیریت آموزش و یادگیری فرهنگیان براساس مدل جدیدی از دلون و مک لین پرداخته است. طرح اولیه اين مدل از 6 بعد تشكيل شده است که دستخوش تغییراتی شده و ابعاد آن به شکل كيفيت اطلاعات، كيفيت سيستم، كيفيت خدمات، استفاده، رضايت كاربر و مزاياي خالص تغییر یافته است. با جمع آوري اطلاعات از طريق پرسشنامه به بررسي و تحلیل پرداخته شد كه نتایج حاصل آن عبارتست از: موفقیت و اثربخشی سیستم فوق بیشترین همبستگی را با مزایا و کمترین همبستگی را با کیفیت سیستم دارا می¬باشد. ترتیب تأکید بر هر یک از ابعاد به منظور بهبود سطح سیستم بدین صورت است، مزایا، رضایت کاربر، استفاده سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات و کیفیت سیستم و فاکتورهای اجتماعی و کاربر از قبیل نگرش نسبت به فناوری، اعتماد، لذت و خودکارآمدی که به منظور بهبود سطح سیستم مذکور باید به ترتیب بر هریک از بعدهای یاد شده پرداخت.
|
کد QR محصول |
در دنیای کنونی سيستم هاي اطلاعاتي نقش خاصی را در تعيين موفقيت يا شكست سازمانها ایفا می کنند. لذا ارزیابی موفقیت سیستم های اطلاعاتی موجود در سازمانها اهمیت بسزایی داشته و زمینه ی رشد و تحول سازمان را پدید می آورد.
سيستم اطلاعاتی در رشتههاي مختلف از قبیل مديريت، علوم كامپيوتر، مهندسي نرمافزار و علوم كتابداري و اطلاع رساني و... تعاریف مختلفی دارد. دیدگاه یکپارچه یک سیستم اطلاعاتی شامل شش موجودیت است: مشتریان، محصولات (و خدمات)، فرآیندهای کسب و کار، شرکت کنندگان، اطلاعات، و فناوری. (Alter, 2002))سازمانها در محيط متحول، پويا و رقابتي كنوني خود به دنبالافزايش كارايي و اثربخشي هستند. براي رسیدن به اين هدف، سيستم هاي اطلاعاتي به طور چشمگيري مورد توجه قرار گرفته اند و سازمانها سرمايه گذاري سنگيني براي ايجاد و توسعه اين سيستم ها متقبل مي شوند. (Seddon et al, 2001).سيستم اطلاعاتی در موسسات، سازمان ها و سایر حوزه های موجود در جامعه قابل تعریف است. یک سیستم اطلاعاتی مجموعهای از اجزاء و عناصر وابسته به هم است که با گردآوری، پردازش، ذخیره، بازیابی و توزیع دادههای اطلاعاتی، تصمیمگیری، نظارت و کنترل را در سازمانها پشتیبانی میکند.تعریف موفقیت، به یک امر چالش برانگیز در حوزه ی سیستم اطلاعاتی مبدل گشته است. به منظور بررسی اینکه موفقیت سیستم اطلاعاتی چیست، پژوهش های زیادی از سال 1981 تاکنون صورت گرفته است. مدیران براي تصمیم گیري در سازمان ها ي امروزي با چالش ها ي زیادي روبرو هستند. در تصمیم گیری بیشتر به نقش اطلاعات و پس از آن به مهارت، توانایی و تجربه وابسته اند. برای روشن شدن اهمیت و نقش اطلاعات به نقطه نظرات برخی از صاحبنظران می پردازیم. استراسمن ، سیستم هاي اطلاعاتی را سیستم هاي دربرگیرنده سختا فزار، نرم افزار، نرم افزار ارتباطات، داده یا اطلاعات، افراد و رویه ها یا فرآیندهاي کاري معرفی کرده است. (Strassmann, 1997).
دیویس و اُلسون، سیستم اطلاعات مدیریت را سیستم یکپارچه ای می دانند که متشکل از کاربر و ماشین بوده و براي ارائه اطلاعات در پشتیبانی از عملیات، مدیریت و تصمیم گیري در سازمان می باشند، که این سیستم از نرم افزار و سخت افزار رایانه اي، راهنماها و دستورالعملها، مدل ها یی براي تحلیل، برنامه ریزي، کنترل و تصمیم گیري و یک پایگاه اطلاعات بهره می گیرد. (Davis and Olson, 1985).امروزه سازمانها درشرایطی قرار دارند که باید برای تحول، پویا بوده و در محیط رقابتی کنونی و پیدایش فناوری های اطلاعاتی از جمله اینترنت، با سرمایه گذاری های کلان و تبدیل سیستم های سنتی به مدرن به افزایش کارایی و اثر بخشی خود بپردازند. در این مقاله، ابتدا مبانی نظري مرتبط با مدل ها ي ارزیابی سیستم ها ي اطلاعاتی و پیشینه مطالعات انجام شده مرور می گردد، سپس مدل مورد نظر پژوهش ارائه و درادامه سوال ها و روش پژوهش به کار رفته تشریح و در انتها نتایج و یافته ها ي پژوهش به همراه پیشنهاداتی ارائه می شود.