گریدهای محاسباتی به عنوان یک رویکرد جدید برای حل مسائل در مقیاس بزرگ در زمینه های علمی، مهندسی و تجاری به وجود آمده اند. یکی از مسائل چالش برانگیز در رابطه با سرویس های گرید تخمین کارآیی کیفیت سرویس و مهیا ساختن یک مقدار دقیق کیفیت سرویس برای مصرف کنندگان سرویس های گرید می باشد. کیفیت سرویس بر اساس داده هایی که ارائه دهنده سرویس تبلیغ می کند و همچنین بازخوردی که مصرف کنندگان بر اساس کیفیت سرویس واقعی دریافتی توسط آنها مهیا می کنند، به دست می آید. بنابراین بحث اعتماد مصرف کنندگان سرویس های گرید به ارائه دهندگان سرویس های مذکور، یکی از چالش های بسیار مهم در محاسبات گرید می باشد. شبکه ی بیزی يكی از روش های معروف برای کنترل عدم قطعيت در مسائل می باشد که بر پايه نظريه احتمالات می باشد. در این مقاله یک مدل جدید اعتماد بر اساس کیفیت سرویس مربوط به سرویس های گرید با استفاده از شبکه بیزی ارائه شده است. الگورتیم های استنتاج مربوط به شبکه های بیزی این امکان را فراهم می سازند که بتوانیم مقادیر کیفیت سرویس دریافتی توسط مصرف کنندگان سرویس های گرید را تخمین زده و بر اساس مقادیر تخمینی میزان اعتماد مصرف کننده به ارائه دهنده سرویس را ارزیابی کنیم. نتایج آزمایشات نشان می دهند که مدل ارائه شده از کارآیی خوبی برخوردار است.
|
کد QR محصول |
گریدهای محاسباتی به عنوان یک رویکرد جدید برای حل مسائل در مقیاس بزرگ در زمینههای علمی، مهندسی و تجاری به وجود آمدهاند. آنها این امکان را فراهم میسازند تا اینکه سازمانهای مجازی[1] مختلف به منظور اشتراک و یکپارچهسازی میلیونها منبع که از نظر جغرافیایی در سطح سازمانها و حوزههای مدیریتی پراکندهاند، ایجاد شوند (Ian Foster, Kesselman, Nick, & Tuecke, 2003; Ian Foster & Kesselman, 2004). معماری باز سرویسهای گرید ([2]OGSA) تصور Globus و IBM برای همگرایی تکنولوژهای سرویس وب و محاسبات گرید بود(I Foster & Kesselman, 2004; Tuecke et al., 2003). هدف اصلی OGSA، استاندارد کردن سرویسهای مورد نیاز در یک سیستم گرید با تعیین یک مجموعه از واسطهای استاندارد برای این سرویسهاست. در حقیقت OGSA اقتباسی از معماری سرویسگرا میباشد تا اینکه بتواند عملکرد گرید را به عنوان مجموعهای از نرمافزارهای سرویسگرا به نمایش بگذارد.با توجه به رشد روزافزون تعداد ارائهدهندگان سرویس و در نتیجه تعداد سرویسها، میتوان به این نتیجه رسید که سرویسهای متعددی توسط ارائهدهندگان مختلف ارائه خواهند شد که از نظر عملکرد کاملاً شبیه هم بوده اما از نظر پارامترهای کیفیتی متفاوت میباشند. کیفیت سرویس[3] یک مجموعه از خصوصیات غیرعملکردی[4] است که کیفیت پیشنهاد شده توسط یک سرویس را منعکس میکند. در یک سرویس، نیازمندیهای کیفیت سرویس اساساً به کیفیت غیرعملکردی سرویس رجوع میکند.تخمین کارآیی کیفیت سرویس و مهیا ساختن مقادیر دقیق کیفیت سرویس برای کاربران سرویسهای گرید، یکی از مسائل چالشبرانگیز در رابطه با سرویسهای گرید، میباشد. یکی از روشهای جمعآوری مقادیر کیفیت سرویس، اطلاعات کیفیت سرویس تبلیغی از طرف ارائهدهندگان سرویسهای گرید میباشد. همچنین روش استاندارد دیگری برای تخمین مقادیر کیفیت سرویس این است که به کاربران سرویسهای گرید اجازه دهیم تا سرویسهای دریافتی را ارزیابی کرده و بازخوردهای لازم را مهیا کنند. با وجود این ارائهدهندگان متقلب میتوانند اطلاعات کیفیت سرویس دلخواهی را برای جذب کاربران بیشتر ادعا کنند که در عمل نتوانند کیفیت ادعاشده را ارائه دهند. همچنین تبانی ارائهدهندگان سرویس با بعضی از کاربران موجب میشود که بازخوردهای تقلبی و غیر صحیح در اختیار سایر کاربران قرار گیرد. با در نظر گرفتن موارد فوق، اعتماد به کیفیت سرویس مربوط به سرویسهای گرید یکی از مسائل چالش بر انگیز در محاسبات گرید میباشد.با توجه به اینکه موضوع اعتماد در سیستمهای توزیعشده علیالخصوص محاسبات گرید به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل شده است، محققین بسیاری در رابطه با آن تحقیق کرده و همچنین در حال تحقیق هستند. ویو کانانت[5] یک مدل اعتماد بر اساس رفتار پیشنهاد کرد که رفتار انطباقی را نشان میدهد (P.Vivekananth, 2010). در این مدل نویسنده بر روی رفتار موجودیتها در حوزههای مختلف در زمینههای مختلف متمرکز شده است. وانگ مینگ[6] و همکارانش (Meng, Xia, & Song, 2009) یک مدل اعتماد پویا در گرید با نام DyGridTrust را ارائه دادند که مبتنی بر قابلیت اعتماد پیشنهاد است. این مدل روشی را برای تشخیص پیشنهادات صادقانه و نادرست پیشنهاد میکند و وزن ارزیابی اعتماد را بصورت پویا تنظیم میکند. هانگ می لیو[7] و همکارانش (Liao, Wang, & Li, 2009) یک مدل جدید اعتماد رفتاری بر اساس منطق فازی را پیشنهاد کردند. این مدل مبتنی بر اعتماد رفتاری است که با گذشت زمان تغییر مییابد. با توجه به ماهیت فازی اعتماد، اتخاذ روش منطق فازی برای بیان و محاسبه اعتماد نسبت به روش احتمالات مناسبتر است. ژائو یینگ[8] و همکارانش (Ying & Jiang, 2010) یک مدل اعتبار لایهبندی مبتنی بر رفتار را به منظور ارتقاء امنیت و انعطافپذیری گرید ارائه دادند. این مدل بر اساس مشکل در گریدهای سرویس باز برای ایجاد رابطه اعتماد در حوزههای مختلف است. وی و همکارانش (Wei & Tang, 2009) یک مدل محاسبه اعتماد چند سطحی بر اساس جستجوی مستقیم ارائه کردند. بر اساس این مدل گرید با افزایش تعداد کاربران بزرگ میشود و لذا جستجوی مستقیم برای حل چنین مسائلی با مقیاس بزرگ مناسبتر است. چانگ سونگ دینگ[9] و همکارانش(Ding, Fu, Hu, & Xiao, 2009) یک مدل اعتماد را با توجه به محدودیتهای کیفیت سرویس کاربر را پیشنهاد کردند. دو مفهوم جدید یعنی قابلیت اعتماد[10] سرویس و رضایت بخشی[11] سرویس، در مدل معرفی شده است که به ترتیب برای توصیف قابلیتهای منابع و رضایت کاربران استفاده میشود.با بررسی مدلهای مختلف اعتماد ارائه شده برای محاسبات گرید مشخص است که کار زیادی در رابطه اعتماد مبتنی بر کیفیت سرویس انجام نشده است. شبکه بیزی یکی از مدلهای معروف ریاضی برای کنترل عدم قطعیت[12] در مسائل مختلف میباشد که بر پایه نظریه احتمالات میباشد. شبکه بیزی یک مدل گرافیکی میباشد که وابستگیهای احتمالی را بین متغیرهای سیستم پیدا میکند. در این مقاله یک مدل اعتماد بر اساس کیفیت سرویس برای محاسبات گرید ارائه دادهایم. نتایج آزمایشات نشان میدهند که مدل ارائه شده از کارآیی خوبی برخوردار است. مابقی این مقاله به صورت زیر تنظیم میشود. یک پیشزمینه از شبکههای بیزی در بخش دو توضیح داده میشود. در بخش سوم مدل اعتماد پیشنهادی ارائه میگرددب. بخش چهارم نیز نحوه شبیهسازی و نتایج آزمایشات را بیان میکند و در انتها نیز نتیجهگیری انجام خواهد شد.
[1] Virtual Organization
[2] Open Grid Service Architecture
[3] Quality of Service (QoS)
[4] Non-functional Properties
[5] Vivekananth
[6] Wang Meng
[7] Hongmei Liao
[8] Gao Ying
[9] Changsong Ding
[10] Trustworthiness
[11] Satisfactoriness
[12] Uncertainty