نگارش فرضیه در پروپوزال یعنی حدس وگمان هایی که در هنگام تحلیل آزمون ها در مراحل تهیه ی پایان نامه از آن استفاده می کنیم و روابط بین متغیر ها و پارامترها بر اساس آنها تعریف می شود و بر اساس نتایج حاصل شده با تایید و یا عدم تایید فرضیات مواجه هستیم.
نگارش فرضیه در پروپوزال و نمونه ای از آن
با یک مثال قصد داریم به توجیه بهتر نگارش فرضیه در پروپوزال بپردازیم :
فرض بفرمایید دختران نگرش بهتری نسبت به پسران در درس علوم دارند و ظاهر امر نشان می دهد که بررسی تفاوت 2 گروه در این جا مطرح است. اما محقق در واقع مقصودش این بوده که بین پارامترهای جنسیت و نگرش نسبت به علوم یک ارتباط پیدا کند. در اینجا با استفاده ازطراحی یک آزمون به تحلیل و بررسی پارامترها می پردازیم.
یکی از شرایط لازم, قابل آزمایش بودن در طرح پایان نامه است.
فرضیه ی پروپوزال بایستی بتواند پیوستگی میان پارامترها را مشخص سازد.
وقتی فرضیه ی پروپوزال نقش اساسی را ایفا میکند که بر پایه ی یک نظریه باشد اینگونه است که برای آن دلایل مستند و منطقی وجود خواهد داشت فرضیه هایی که بر پایه ی این اصول هستند دارای ارزش آزمونی می باشند و محقق اطلاعات فراوانی در این زمینه در مراحل تهیه ی پایان نامه خواهد داشت واین اطلاعات موجود نباید با اطلاعات قبلی عدم هماهنگی داشته باشد .
نگارش فرضیه در پروپوزال بایستی دقیق و سلیس و واضح باشد و وقتی فرضیه ی پرپوزال در توصیف یک پروژه دقیق تر و کوتاه تر باشد به سادگی قابل درک خواهد بود و به لحاظ مراحل آزمونی و اجرایی پروپوزال روند ساده تری خواهد داشت.
نگارش فرضیه در پروپوزال از قضاوت و ارزش اخلاقی به دور است و نباید در هنگام استدلال فرضیه به آنها استناد داشت.
فرضیه باید بتواند تا آنچه که در مراحل انجام پروژه یا عملیات در طول این روند پیش بینی می شود را بتواند تعریف کند و هرچه فرضیات ارائه شده تخصصی تر باشد از میزان شواهد تصادفی هم کاسته می شود.
هدف اصلی مقاله نویسی، ایجاد مطلبی فراتر از ارائه ی حقایق و افکار موجود است. مقاله برای دستیابی به ذهن خواننده، برای برقراری ارتباط موثر با تحقیقات شما و کمک به خواننده برای فهم مطالب می باشد. این مقاله برای معرفی و توضیح مفاهیم گوناگون برای نحوه پیکربندی انواع نوشته می شود، به طوری که خواننده به محض خواندن مقاله شما، پیام های اصلی را برداشت کند (پیام هایی که شما قصد ارائه آن را داشتید).
فلسفه ی نهفته در پیکربندی خوب مقاله
نکته مهم که در زمان نوشتن مقاله باید به خاطر داشته باشیم، در مورد خواننده است، خواننده فقط به خواندن ساده ی مطالب اکتفا نمی کند؛ آن را تفسیر می کند. خواننده های متفاوت بر اساس تجربیاتشان، نشانه هایی که از ساختار مقاله شما دریافت می کنند و ... یا به طور اتفاقی معانی متفاوتی از مقاله شما برداشت می کنند. این برای ما در بردارنده ی موضوعی است که به عنوان پایه و اساس یک تمرین نویسندگی خوب به کار می رود:
پیکربندی نوشته: عوامل اساسی
یک مقیاس مناسب نوشته، از تحقیق در مورد انواع ساختارهای نوشته ایجاد می شود، مانند یک ساعت شنی. پیکربندی با بیانیه ای عریض شروع می شود، به موارد خاص و مشخص مورد نظر درسی شما محدود شده، و در آخر با ملاحظاتی عریض به پایان می رسد. این بخش، اجزاء اساسی انواع مقالات و طرح کلی وظایف و مفاهیم اساسی هر قسمت را ارئه می دهد.
معرفی (تحصیلات شما و دلیل اشتغال به این تحصیل)
از این بخش استفاده می شود تا زمینه را برای شروع موضوع تحقیق و مفاهیم مورد بحث در پژوهش، آماده کند. به یاد داشته باشید که تعدادی از خوانندگان شما، ممکن است متوجه مفاهیم رشته تحصیلی شما نشوند. بنابراین از زبان عمومی استفاده کنید و موضوع خود را با دقت و منطق بسط دهید، تا بتوانید خوانندگان خود را به سمت موضوع اصلی و هدف بحث سوق دهید.
بایدها و نبایدها:
• منطقتان را برای انتخاب موضوع پایان نامه و مقاله خود شرح دهید.
• توضیح دهید که تحقیقات شما، چطور بخش مهمی از رشته ی شما را شامل یا باعث پیشرفت علم می شود.
• به طور واضح سوالات تحقیقاتی خود را تعیین کنید.
• چارچوب مطالب تئوری که تحقیقات شما بر اساس آن پایه ریزی شده را شرح دهید.
• پیش زمینه ای از مشکل یا مسئله ای که تحقیقات شما با هدف حل آن مشکل شروع شده است، و مطالبی که استدلال شما را پشتیبانی می کند، ارائه دهید.
• وضعیت فعلی دانش در این زمینه و تحقیقات متناسب با این موضوع را به طور خلاصه شرح دهید.
• تمام تحقیقاتی که انجام داده اید را، در مباحث عمومی عنوان نکنید.
روش ها (چه کاری باید انجام دهید؟)
این بخش مهمترین قسمت از تحقیقات پایان نامه شماست. ملاک اولیه برای اداره درست تحقیقات، قابل تکرار بودن آن است. این بدین معنی است که، یک محقق دیگر قادر است نتایج شما را با پیروی از جزئیات روش تحقیق در انواع مقالاتی که ارائه می کنید، دوباره ایجاد کند.
بایدها و نبایدها:
• تمام جزئیات همه ی روش ها، تکنیک ها و ابزارها را تهیه کنید. شامل عکس ها و دیاگرام های مربوط به مراحل آزمایش
• در مورد پرسشنامه ها، ممیزی ها، یا اطلاعات جمع آوری شده توسط ابزارها، شرح دهید.
• تهیه و ذکر مطالعاتی که صحت و اعتبار آنالیزهای روش ها و ابزارها را پشتیبانی می کند
• شرح وضعیت آزمایشگاه و محیط
• برای پرهیز از توضیح کامل روشها ، خیلی ساده به ارائه جزئیات مهم بپردازید.
پیشرفت علمیریشه در دانش و به اشتراک گذاری داده دارد. جای تعجب نیست که در سالهای اخیر، موفقیت پروژههای تحقیقاتی نه فقط بر اساس انوع مقالات منتشر شده آنها سنجیده می شود، بلکه با دادههایی که در دسترس جامعه وسیعتر علمی قرار دادهاند نیز تعیین میگردد. بسیاری از مجلات بر ناکارآمدی تحقیقات منتشر شده و انواع مقالات فاقد دادههای پشتیبان صحه گذاشته و آنان را ملزم به ارائه دادههایی کردهاند که متن مکتوب تحقیقاتشان را از نظر علمی پشتیبانی نماید.
مزایای اشتراک گذاری دادهها بسیار زیاد است از جمله اینکه یافتههای پژوهش را میتوان از طریق تکرار آزمایشهای مطالعه بازسازی کرده و یا فرضیه جدیدی از بطن همان مجموعه داده بیرون کشید. اگر چه بیشتر پژوهشگران با این مسئله موافقند که به اشتراک گذاری داده های مقاله ایدهآل مراجع علمی است، ولی شک و تردید زیادی در مورد قرار دادن دادهها در اختیار عموم در در میان جوامع علمی موج میزند. بر اساس بررسی گستردهای که وایلی [Wiley] انجام داده، برخی از دلایل اساسی تردید محققان در به اشتراک گذاری دادههای خام عبارتند از:
• مالکیت معنوی / مسائل رازداری
• حامیمالی / نهاد نیازی جهت به اشتراک گذاری دادهها نمی بیند
• ترس از انتشار آنها پیش از زمان انتشار توسط محقق
• ترس از سوء تعبیر یا سوء استفاده
• نگرانیهای اخلاقی
• ترس از عدم کسب استناد / اعتبار مناسب
• عدم آگاهی از محل مناسب جهت به اشتراک گذاری داده
بسیاری از محققان با وجود این مسائل، باز دادهها را به اشتراک میگذارند. در حالی که مطالعات زیادی روی دلایل تردید محققان دربه اشتراک گذاشتن دادههای انواع مقالات و حتی پایان نامه های دانشجویی کار کردهاند، شیوههای به اشتراک گذاری دادهها، اینکه چگونه میتوان دادهها را به اشتراک گذاشت و انگیزه به اشتراک گذاری داده هرگز عمیقاً مورد پژوهش واقع نشده است. به تازگی، تبادل دانش (KE) [Knowledge Exchange]، که نوعی همکاری بین سازمانهای مختلف از کشورهای گوناگون اروپایی مانند دانمارک (DEFF)، فنلاند (CSC)، آلمان (DFG)، هلند (SRUF) و انگلستان (JISC) است، مطالعهای تحت عنوان «کاشت بذر: مشوقها و انگیزههای به اشتراک گذاری دادههای پژوهش» منتشر نمود که چشمانداز بینالمللی خوبی در مورد مسائل مربوط به مدیریت دادههای تحقیق و به اشتراک گذاری آنها پیش چشم مخاطبین قرار میدهد. این گزارش تلاش برای کشف دلایل تصمیم محققان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود را. KE با گروههای تحقیقاتی و محققان در رشتههای مختلف مصاحبه کرده و متوجه شد که انگیزههای به اشتراک گذاری دادهها را میتوان به چهار حوزه اصلی تقسیم کرد:
1. برای برخی، به اشتراک گذاری داده بخشی ضروری از فرایند پژوهش است، به عنوان مثال زمانی که پروژه مستلزم همکاری بین رشتهها، موسسات و شرکتهای تجاری است؛
2. در برخی موارد اشتراک گذاری دادهها میتواند برای محققان با منافع شغلی مستقیم همراه باشد، مانند بیشتر دیده شدن در محیط کار یا محیط علمی که احتمالاً به استنادات بیشتر، توسعه همکاریهای جدید و تبادل اطلاعات متقابل منجر شود که به نوبه خود منجر به افزایش تعداد حجم کار و یا تایید همکاران میگردد؛
3. گاهی اوقات، به اشتراک گذاری در واقع تنها راه همکاری درون گروهی در یک گروه تحقیقی یا یک رشته خاص به حساب میآید. و
4. در برخی از موارد، تأمینکنندگان مالی یا ناشران محققان را ملزم به به اشتراک گذاری دادهها کرده و (در حالت ایده آل) برای پشتیبانی از دادههای آنان زیر ساختها و خدمات داده در اختیارشان قرار میدهند.
این مطالعه همچنین بر این نکته اشاره دارد که وقتی محققان در مورد «به اشتراک گذاری دادهها صحبت میکنند»، اشاره آنان به انواع روشهای مختلفی است که طی آن دادههای پژوهش مربوط به پایان نامه یا رساله دکترا با محققان دیگر به اشتراک گذاشته میشود، مانند به اشتراک گذاری از طریق مدیریت خصوصی؛ به اشتراک گذاری از طریق تشریک مساعی؛ تبادل با همکار علمی؛ به اشتراک گذاری برای شفافیت دولتی؛ به اشتراک گذاری اجتماعی و به اشتراک گذاری عمومی.
گزارش KE برخی توصیههای دقیق سیاست گذاری برای تأمین کنندگان مالی تحقیق، فارغالتحصیلان، موسسات دانشگاهی، ناشران و مراکز داده ارائه میکند که هدف از آن تشویق و حمایت از به اشتراک گذاری داده در میان محققان است. با این حال، از نتیجه تحقیقات چنین بر میآید که تأمین کنندگان مالی نقشی فعال در توسعه سیاستهای به اشتراک گذاری داده بازی میکنند زیرا باید اطمینان حاصل کنند که دادههای مشترک مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت. این نیز بسیار حیاتی است که تأمین کنندگان مالی و ناشران در اعلام سیاستهای رسمی به اشتراک گذاری حساسیت دادهها را در نظر بگیرند. علاوه بر این، بر عهده تأمین کنندگان مالی است که برای محققانی که دادههای با کیفیتشان را به اشتراک میگذارند پاداشی در نظر بگیرند.
ظهور انبوه دادههای بزرگ موجب گسترش ظرفیت ذخیره و به اشتراک گذاری دادهها شده است. بنابراین، به اشتراک گذاری داده گامی مهم در جهت ترویج علم آزاد و ارائه مسیرهایی بیشتر برای پیشرفت علمی است. به اشتراک گذاری دادهها اساس علم است، بنابراین تغییر در نگرش جمعی به سمت و سوی به اشتراک گذاری دادهها به پیشرفت علم سرعت خواهد بخشید.
استفاده بیش از حد از حروف بزرگ خطایی است که بیش از هر خطای دیگری در نگارش پایان نامه رایج است، یعنی استفاده کردن از این حروف در جایی که نیازی به آن ها نیست. استفاده از حروف بزرگ قطعاً مشکلی اساسی پیش روی نویسندگان و ویراستاران است و حجم مطالبی که بسیاری از راهنماهای سبک نوشتن به این موضوع اختصاص میدهند نشان دهنده شیوع مشکل مزبور است.
هر چند ارائه پیشنهاد و دستورالعمل قطعی برای همه موارد غیر ممکن است، برخی از اصول کلی در این قوانین AMA آورده میشود. اصل فراگیر موجود این است که به عنوان پیش فرض از حروف کوچک استفاده شود مگر در مواردی که باید حروف بزرگ را به کار برد (مثلاً، برای اسامی خاص و در آغاز هر جمله برای پایان نامه های انگلیسی و مقاله نویسی برای ژورنال های خارجی). در قوانین جدید نیو هارت [1، ص. 96] چنین عنوان شده است: «استفاده بیش از حد از حروف بزرگ اضافی است و حتی میتواند با ایجاد تمایز کاذب، خواننده را به اشتباه بیندازد.»
اغلب، میتوان با پیروی از سبک استفاده شده توسط مجله و یا آئین نامه ی نگارش پایان نامه دانشگاه مورد نظر این مشکل را حل و فصل کرد. به عنوان مثال، برخی از مجلات از اصطلاحاً «سبک مناسب برای تیتر» (و یا برای عنوان) استفاده میکنند. بر این اساس، اگر مجله مورد نظرتان از عبارت «Materials and Methods» به جای «Materials and methods» استفاده میکند (به حروف m کوچک در methods توجه داشته باشید)، از آن سبک پیروی کنید. به همان صورت، از سبک استفاده شده توسط مجله در بخش منابع پیروی کنید. برخی از مجلات از مورد حروف بزرگ برای عناوین مجلات و کتب استفاده میکنند و برخی دیگر چنین نمیکنند (Annals of Applied Biology در برابر Annals of applied biology و Principles of Organic Chemistry در برابر Principles of organic chemistry).
هنگام استفاده از اختصارات در مقاله نویسی و پایان نامه نویسی، خوب است به خاطر داشته باشید که فقط نفس استفاده اسامی مخفف از حروف بزرگ، نوشته شده به این معنا نیست که حروف بزرگ باید همواره برای اسامی مخففه، حتی وقتی به صورت کامل نوشته می شوند، به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال، EMF، اما electromagnetic field (m و f حروف کوچک هستند)، PCB اما printed circuit board ، و WAIS اما wide area information service.
مورد دیگر انتخاب بین حروف کوچک و بزرگ در سرواژهها و شمارش موارد خاص در نوشتن کلماتی مانند فصل، شکل، و صفحه است: بررسی کنید که آیا شمارهها هدفمند یا تصادفی است: فصل 2 و یا شکل 5، اما صفحه (یا ص ) 7 و ستون (یا س) 2، زیرا شماره صفحه و شماره ستون تابعی از قالب بندی صفحه بوده و میتوانند تغییر کنند؛ در حالی که شماره فصول و شماره شکلها انتخابهایی هدفمند هستند.
نگارش هدف در پروپوزال یا پایان نامه بدین معناست که زمانیکه در یک طرح قصد انجام و اجرایی دارید اولین کاری که شما در آن طرح انجام می دهید تعیین یک هدف می باشد.این هدف به نحوی بایستی حالت انگیزشی و ترغیب کننده برای فرد خواننده داشته باشد. تصورتان هم بر این باشد که خواننده می تواند هر کسی باشد مهم این است که طرح تعریف شده ی شما یک طرح هدفدار و انگیزشی باشد که بتواند این انگیزه را در فرد ایجاد نماید که آن طرح را حتما به انجام برساند. اصول نگارش هدف در پروپوزال به این شکل می باشد که در ابتدا نیازی مشخص می شود سپس هم راه حلی برای رفع آن در ادامه پیشنهاد می شود و برآورد اینکه این طرح تا چه حد می تواند خوب عمل کند و اجرایی باشد در سایه ی پاسخ دهی به این سوالات خواهد بود. یعنی بسته به میزان پاسخگویی شما به این سوالات است که عیار آن پروپوزال مشخص خواهد بود .
سوالات نگارش هدف در پروپوزال
طرحی پیشنهادی شما برای انجام پروژه چیست؟
چطور برنامه ریزی را برای انجام آن مشخص نموده اید؟
چقدر بازه ی زمانی برای انجام و اجرای پروژه در نظر گرفته اید ؟
چقدر هزینه صرف این پروژه خواهد شد ؟
معنای نگارش هدف در پروپوزال چیست؟ و چگونه می شود به آن دست یافت ؟
نگارش هدف در پروپوزال یک تقسیم بندی مشخص دارد!
هدف اصلی پروپوزال: آنچه که در نهایت قصد دارید تا به آن برسید در این قسمت بیشتر درک و فهم باور یک پروژه است که مطرح است و به نوعی دست یافتن به هدف کمی غیر قابل پیش بینی است.
هدف اختصاصی پروپوزال: این قسمت در راستای هدف اصلی می باشد و در واقع هدف در این قسمت شکسته می شود به اهداف کوچکتر و در این قسمت مراحلی مثل چطور و چگونگی بیشتر مطرح می باشد. این اهداف تعیین می کنند که شما چگونه به این هدف دست خواهید یافت در این قسمت بیشتر به مقایسه و ارزیابی و تعیین و تشریح و توضیح پرداخته می شود.
فواید اهداف تحقیق و نگارش هدف در پروپوزال :